Followers

Friday, February 25, 2011

Jom tiru

Setelah berabad lamanya AlQur'an dan hadis menceritakan tentang kaedah pemakanan yang baik,barulah kini pakar pemakanan dan perubatan mengiakannya.Marilah kita sama-sama berkongsi maklumat tentang cara Rasullulah saw memilih makanan .

a. Dalam Sahih Bukhari ada menyatakan bahawa Nabi saw melarang mencampurkan tamar mentah dan tamar kering.Rupanya Sains moden menyokong tabiat makan ini.Kajian menunjukkan kombinasi makanan ini menghasilkan paras Ph yang tidak seimbang,menjadi punca sembelit dan masalah penghadaman yang lain.
Manakala Dr Ted Morter,yang terkenal dengan bukunya 'Your health....Your choice' menasihatkan kita supaya tidak makan buah segar dengan makanan lain,sekalipun buah kering.Ini kerana buah segar dikategorikan sebagai makanan prahadam yang bergerak terus ke usus.Jika dimakan dengan makanan lain,ia akan tertapai sendiri bersama dengan makanan lain di dalam perut.
b. Aisyah juga menyebut bahawa Nabi melarang menggabungkan ikan dan susu.

Dr Krohn dalam bukunya,"The whole way to Allergy relief and prevention" menasihatkan kita agar tidak menggabungkan susu dengan coklat atau ikan kerana gabungan ini mendatangkan mudarat kepada mereka yang menghidap alahan.Selain itu,Rasulullah saw melarang kita menggabungkan susu dengan daging,ayam dan buah. Rupanya para saintis telah menjumpai fakta bahawa jika ada suapan daging/ayam + ikan,akan terjadi tindakbalas biokimia yang boleh merosakkan usus.
c. Rasulullah makan buah bila perut kosong sebelum hidangan utama.
Ini terbalik dengan kebiasaan kita yang makan buah atau dessert selepas hidangan berat.Makanan berat mengambil masa untuk dihadamkan dan asid dan gas dihasilkan semasa proses ini.Itu sebab kadangkala perut kita kembung kerana mengambil kombinasi makanan yang salah!
d. Rasulullah saw tidak bernafas semasa minum
Ini kerana bila kita hembus,kita mengeluarkan CO2 yang apabila bercampur dengan air,H20, menjadi H2CO3,iaitu sama dengan cuka.Justru....minuman menjadi berasid.Begitu jua...jangan hembus air yang panas,kerana sebabnya sama seperti di atas.

Sedikit maklumat yang diperolehi ini diharap dapat dijadikan panduan terutama kepada kaum wanita apabila menyediakan hidangan untuk keluarga.Segala yang dilakukan oleh Rasulullah saw pastinya ada sebab tersendiri yang tidak perlu dipertikaikan dan telah dibuktikan oleh pakar pemakanan.Apa yang baik jadikan ikutan dan yang memudaratkan perlu ditinggalkan.

Melihat cara pemakanan masyarakat masa kini memang amat menakutkan.Belum lagi melihat betapa ramai yang sakit disebabkan faktor pemakanan.Jumlah orang berpenyakit kronik semakin meningkat dari hari kesehari dan bila pula masa kita?Sudah masanya kita memikirkan apa yang kita makan dan contohi cara diet Rasulullah saw agar kita dapat hidup untuk melihat anak cucu membesar!

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails