Followers

Friday, March 5, 2010

Carilah DALAM diri

Semakin hari,ramai insan yang semakin berani.BERANI tak bertempat!Berani melakukan maksiat walaupun di khalayak ramai.Bukan tak tau perkara tu tak elok,tapi manusia sanggup meletakkan nasibnya di tangannya sendiri.DAN....bila mendapat balasan dari Tuhan,mereka kata 'dah takdir........'
Sedangkan diri sendiri kadangkala tau ia berpunca dari diri yang cari pasal dengan Allah.Melakukan maksiat terang-terangan yang pasti mendatangkan kemurkaanNya.
Di mana silapnya jika kita solat tapi masih melakukan perkara yang dilarang?Tak lain tak bukan jawapannya terletak pada diri anda sendiri.Jika kita tidak meletakkan hati untuk Allah,pastinya tiada erti solat kita.Amalan yang kita lakukan sekadar memenuhi syarat dan bukan lahir dari keinsafan.
Sebenarnya segala perkara menjadi ibadah jika diniatkan kerana Allah.Tetapi kita sering lupa peraturan yang telah ditetapkan.
Sedar atau tidak,kita telah meletakkan diri dalam golongan orang yang rugi.Apapun yang kita lakukan,mulakan dengan baik.Jika maksiat yang kita mulakan,maka maksiat jugalah hasilnya.Kebaikan dan keburukan tak boleh bercampur seperti minyak dan air.Kita hanya ada satu pilihan di sini.
Andai hati tak tenteram,gelisah,fikiran berserabut....carilah dalam diri apa kesilapan yang telah dilakukan.Kembalilah kepada Allah dan carilah restuNya.
Firman Allah swt:
'Ingatlah,hanya dengan mengingati Allahlah hati menjadi tenang.'
(Ar-Ra'd :28)
Duhai saudaraku....
adalah fitrah kehidupan untuk mendapat ketenangan dan kebahagiaan.Bahagia yang dicari adalah apabila kehidupan menepati kehendak fitrah.Meletakkan Allah,Rasul,ibu bapa dan suami pada tempatnya.
Justeru itu....hiduplah mengikut fitrah dan bukan menentangnya. 

4 comments:

  1. aiseh.. ikut terjebak bila nampak, ikut susah jika tak berdakwah, ikut berdosa bila tengok saja... ke mana arah kita? syurga atau neraka?

    ReplyDelete
  2. Salam...

    Hanya dengan kesedaran bahawa setiap yang ditulis dan diungkap, bakal menjadi pahala juga dosa, maka manusia akan berundur sendiri dari kejahatan tangan dan lisan, kembali sedar bahawa dirinya diperhatikan Tuhan, selepas terlalu jauh pergi meninggalkan rasa bahawa dia sedang berkelakuan buruk dan baik di hadapan Tuhan.

    ReplyDelete
  3. assalammualaikum

    saya juga berdoa agar hidup dalam jalanNya yang benar, tidak lagi terpesong arah

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails