Followers

Saturday, December 11, 2010

Sudah tua ke dunia?

Daripada Abu Dzar r.a berkata,bahawa Rasulullah saw bersabda:
Apabila zaman(kiamat) semakin hampir,mendidik anjing lebih baik daripada mendidik anak,tidak ada rasa hormat kepada yang lebih tua dan tidak ada rasa kasih sayang kepada yang lebih kecil,anak-anak zina semakin ramai,sehingga laki-laki menyentap perempuan di jalanan.Mereka tidak ubahnya seperti kambing yang berhati serigala.
Riwayat Thabrani dan Hakimi
Gejala sosial yang menjadi-jadi..kepayahan mendidik anak masa kini membuat kita terfikir kembali bahawa usia dunia semakin uzur.Tanda-tanda yang dinyatakan oleh Rasulullah saw tidak dapat dinafikan telah berlaku disekeliling kita.Lihat kepada gambar yang diambil dari hotmalays.blogspot.com

Manusia telah hilang rasa malu dengan melakukan perkara tak senonoh di tempat terbuka.Rakaman ini diambil oleh rakan mereka dari dalam rumah.Belum lagi bayi terbuang semakin meningkat jumlahnya sehingga Malaysia menubuhkan Orphan Care untuk tempat ibu-ibu meletakkan bayi yang tidak diingini.Apa nak jadi ni...Situasi sebegini tentunya membimbangkan kita kerana golongan remaja adalah bakal pewaris negara.
Orientasi pendidikan yang diterima samaada di rumah,sekolah,masyarakat dan sistem pemerintahan bakal membentuk imej watak dan tingkahlaku remaja.Keciciran dalam pembangunan jiwa dan hati menyebabkan mereka sukar dilentur apabila usia semakin meningkat.Lalu......adakah krisis jatidiri yang amat kritikal yang melanda remaja kini akibat ketidakmampuan kita atau kealpaan pihak tertentu terhadap peranan yang perlu dimainkan oleh mereka ?
Dalam hal ini,kita tidak perlu menuding jari.Semua pihak harus menjalankan tanggungjawab masing-masing.Misalnya,kalau di rumah ibubapa harus main peranan.Di sekolah tanggungjawab para pendidik.Di kampung,ketua kampung,JKK,penghulu dsbnya.Di peringkat negara,PM dan menteri kabinetnya.
TAPI...masalahnya tanggungjawab ini tidak dijalankan mengikut kehendak Islam.Apa nak dikata kalau ibubapa sendiri mengajak anak menonton video lucah.Guru sendiri merogol anak murid.
Pemimpin pula melakukan maksiat di balik tabir....
Dalam dunia serba moden ini,manusia lebih mementingkan prestij dan kemewahan yang menjurus mereka menjadi individualistik dan materialistik.Masing-masing memikirkan diri sendiri tanpa menyedari bahawa apa jua yang dilakukan akan menjejaskan ahli masyarakat yang lain.
Menurut kajian,golongan remaja banyak belajar dari persekitaran sosial yang mana ia membesar.
Tidak dinafikan pada peringkat ini mereka mengalami perubahan yang amat pesat dan jika tidak diberi perhatian akan menjerumuskan mereka ke arah yang salah.
Menurut Islam mencegah itu lebih baik dari mengubati.Usaha menyuburkan diri remaja bagi menghadapi zaman dewasa yang mencabar adalah amat sulit dan berliku.Kekuatan diri,ilmu dan akhlak yang baik bakal menjadi benteng diri dari terlibat dengan gejala yang negatif.Sampai bila kita harus mendiamkan diri dan melihat keadaan semakin parah?
Ayuh wahai saudaraku...
lakukan sesuatu yang termampu oleh kita,tidak kira samaada anda pelajar,ibubapa,guru,pemimpin dsbnya.Setiap laluan hidup ini kita diberi tanggungjawab yang bakal dipersoalkan oleh Allah diakhirat kelak.Persoalan 'adakah kita boleh mengubah keadaan' tidak perlu diutarakan kerana itu adalah kerja Allah swt.
Firman Allah swt:
Demi masa .Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian,kecuali orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati dalam kebenaran dan nasihat-menasihati dalam kesabaran.
(Surah Al-asr:1-3)

7 comments:

  1. yang peliknya napa la remaja kita tak mau amik ikhtibar.. ya Allah selamatkan keluarga kami jiran kami dan seluruh muslimin dari bencana akhir zaman ini

    ReplyDelete
  2. astaghfirullah..semoga Allah lindungi kita dr kejahatan dan maksiat

    ReplyDelete
  3. bagus entry ni..saya suka sangat..izinkan saya share di blog saya ya..credited to u..tq sis :)

    ReplyDelete
  4. dah siap meluahkan isi hati.Jemput yaa sis

    http://iamdya.blogspot.com/2010/12/cabulrogolsexbuang-bayiremaja-sekarang.html

    ReplyDelete
  5. blog cantiklah...setting kemas. I'm new in this blogging world..do visit my blog & comment.

    ReplyDelete
  6. Hello! Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Apakah Anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.
    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  7. All the contents you mentioned in post are too good and can be very useful. I will keep it in mind, thanks for sharing the information keep updating, looking forward for more posts.
    plak beha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails