Followers

Monday, December 6, 2010

Salam ma'al hijrah

Dengan ketibaan bulan Muharram yang mulia,dan sekaligus hadirnya tahun baru Hijrah 1432,rupanya usia kita juga semakin meningkat.Peristiwa hijrah Rasulullah saw ditandakan sebagai permulaan kiraan kalendar Islam.
Bersyukurlah kepada Allah kerana telah dipanjangkan usia sehingga kita dapat melangkah ke tahun baru.Umur yang panjang bukan bermakna kita boleh melakukan apa yang kita suka.Allah memberi peluang untuk kita terus berusaha menambah amalan dan memperbaiki diri.
Sabda Rasulullah saw:
Sebaik-baik manusia itu ialah mereka yang panjang umurnya dan baik pula amalannya,dan sejahat--jahat manusia ialah mereka yang panjang umurnya dan buruk pula amalannya.
Sekiranya amalan hijrah ini amat bermakna di sisi Allah,marilah kita sama-sama hijrahkan sikap-sikap lama yang negatif,yang buruk,yang bersalahan dengan akhlak Islam,yang bertentangan dengan ajaran AlQur'an dan Sunnah.Masa yang berlalu...muhasabah diri dengan seribu keinsafan.Pengalaman yang ditempuhi jadikan panduan untuk meniti hari-hari yang mendatang.Semoga tahun 1432H membawa seribu rahmat untuk kita.
Sabda Rasulullah saw:
Orang yang benar-benar berhijrah itu ialah orang yang berhijrah(meninggalkan)segala larangan Allah swt.
Walaupun kita menyambut tahun baru Hijrah,amalan berhijrah itu perlu berterusan setiap hari.Banyak yang belum kita hijrahkan walaupun sudah berpuluh kali kita menyambutnya.Ke mana sebenarnya haluan hijrah kita?
Firman Allah swt:
Katakanlah: sesungguhnya solatku,ibadahku,hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah,Tuhan semesta alam.
(surah Al-An'am:162)
Bayangkan jika kita mempunyai visi dan misi yang sama,sudah pasti syiar Islam kembali gemilang.
Jika ingin negara Islam bersatu-padu,harus ada langkah berhijrah dalam keluarga kita sendiri,masyarakat.TAPI perhatikan apa yang terjadi di sekeliling kita sekarang ni samaada dari segi akhlak,cara hidup,amalan dan sebagainya.Banyak yang belum dihijrahkan lagi rupanya.Keadaan kini semakin parah dan meruncing kesan dari tiada kesedaran dalam diri individu yang menyebabkan keruntuhan dalam institusi kekeluargaan itu sendiri.
Sempena tahun baru hijrah ini...marilah kita sama-sama menjadikan amalan hijrah ini sebagai agenda utama ke arah kehidupan muslim yang sejati.Sampai bila kita harus melihat dan tenggelam dalam situasi yang melalaikan ini?
Harus diingat bahawa segala perlakuan dan perbuatan kita sepanjang 1431H telah dicatat oleh Raqib dan Atid dan akan disimpan kemas sebelum dibawa ke mahkamah di Mahsyar nanti.Maka kita iringilah pemergiannya dengan istighfar dan taubat.Semoga Allah belas kasihan dengan kita dan memadamkan segala kesalahan dan kesilapan yang telah kita lakukan.



Esok kita akan melangkah ke tahun baru hijrah. Saya kongsikan Doa Akhir tahun untuk di baca petang ini (Isnin 6 Disember 2010 ). Semoga semua dosa kita di ampunkan oleh-Nya. Dan semoga kita menjadi insan lebih bertakwa
doa-akhir-tahun
Add caption
Doa Akhir Tahun. Dibaca 3 kali pada penghujung waktu Asar, sebelum masuk waktu Maghrib.




doa-awal-tahun
Add caption
Doa Awal Tahun. Dibaca sebanyak 3 kali selepas solat Maghrib.

2 comments:

  1. Salam Maal Hijrah.Tkasih di atas ingatan.

    ReplyDelete
  2. Salam Maal Hijrah, sangat menarik blog ini. Banyak informasi. Teruskan menulis, semoga kita sama2 dapat berkongsi ilmu..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails