Followers

Wednesday, December 8, 2010

Tak boleh hidup tanpanya...

Facebook sudah tidak asing lagi di alam maya ini.Bahkan budak kecik yang dah tau membaca pun mula berfacebook.Kalau selama ni ramai generasi veteran merangkak dalam dunia IT,tapi disebabkan gelombang facebook ini,keadaan mula berubah.Ia seolah-olah satu kemestian untuk dimiliki oleh semua orang.Salahkah kita berfacebook?
Kita mungkin pernah mendengar sebelum ini ada golongan yang menganggap facebook haram.Tapi setelah diperhalusi oleh yang selayaknya,ia dianggap harus selagi tidak digunakan untuk perkara-perkara yang menyalahi syara'.Beberapa etika dalam berfacebook harus diberi perhatian agar tidak memberi kesan negatif kepada jiwa dan nilai diri kita.
Memang seronok berjumpa semula dengan teman-teman lama yang terputus hubungan.Seronok dapat melihat perkembangan teman-teman tentang kerjaya,keluarga,aktiviti semasa dsb.Gambar-gambar yang diupload juga dapat dijadikan tatapan.Sememangnya tidak salah untuk menjalin semula ukhuwah yang terputus.
Namun perkara yang harus diingat di sini ialah apabila gambar-gambar yang dipaparkan mengundang fitnah bila dilihat oleh golongan yang tidak sepatutnya.Aksi biasa pada kita tapi tidak pada orang lain. JUSTERU itu...pastikan foto yang diupload tidak dikategorikan sebagai aksi yang keterlaluan.Bagi wanita terutamanya,tutuplah aurat tu.Jauhi aksi manja kerana ia boleh menggoncang jiwa orang yang berpenyakit hati.
Selain dari itu,tagging gambar lama agar dapat disebarkan pada kawan-kawan juga boleh mengundang dosa.Mungkin sebahagian individu dalam gambar tersebut kini telah menutup aurat.Bukan menjadi hak kita untuk membuka auratnya semula.JADI.....berhati-hatilah dengan tindakan kita.Kalau boleh,pilih button 'friend only' supaya orang yang tidak kita  kenali tidak dapat melihat kita.
Begitu juga jangan jadikan facebook satu platform untuk mengumpat dan mendedahkan keaiban orang lain.Tidak dinafikan bahawa kaum wanita gemar meluahkan perasaan dan berkongsi dengan orang lain.Kadangkala mereka tidak menyebut nama tertentu tapi orang lain boleh tahu siapa yang dimaksudkan!Jika seseorang mengalami masalah rumahtangga pun,kita boleh buat tafsiran berdasarkan apa yang diperkatakan...sedang rahsia rumahtangga tidak boleh didedahkan kepada semua orang.

Kesimpulannya,facebook boleh menjadi sumber pahala dan boleh juga menjadi pengumpul dosa.Niat mendekatkan ukhuwah jangan disalahguna kerana ia boleh membawa kemudaratan kepada masyarakat dan rumahtangga.Bahkan dapat menjauhkan kita dari Allah.Harus diingat bahawa ukhuwah hanya terhad kepada sesuatu yang membawa kepada Allah,mengajak kebaikan dan menjauhi kemungkaran.
Sebenarnya,apa yang dicatat adalah juga untuk peringatan diri sendiri kerana ummi sendiri tidak terlepas dari mengikuti gelombang ini.Sama-samalah kita baiki diri agar keredhaan Allah mengiringi kita sepanjang perjalanan hidup ini...
Wallahualam

3 comments:

  1. Assalamualaikum..

    Setakat ni belum ada lagi akaun FB

    dan

    belum terbuka hati utk ber'FB'

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum ummi ida..
    betul..betul..betul..peringatan yg sepatutnya diikut.kadangkala gambar2 pun boleh membuat orang salah tanggapan, oleh itu jika berfb kena juga mematuhi etika supaya ianya lebih memberi manfaat.

    ReplyDelete
  3. bagus la artikle nie...teguran yang bagus untuk saya dan semua...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails