Followers

Monday, December 21, 2009

Kita DAPAT apa yang kita BERI


 Anak-anak adalah permata yang bernilai bagi pasangan suami isteri.Dengan rahmat Allah,ibubapa turut mendapat pahala atas kebaikan dan amal yang dilakukan oleh anak,
walaupun ada yang tidak sempat melihat anaknya tumbuh membesar.

Kita tidak pernah mendengar ibubapa yang mengajar anaknya berbuat jahat.Kalau ada pun,hanya kes-kes terpencil sahaja!TETAPI ibubapa yang tidak bersungguh-sungguh menegah anak-anak melakukan perkara yang bertentangan dengan hukum Allah atau menyuruh anak melakukan suruhan Allah,itu biasa berlaku.Apatah lagi apabila anak telah meningkat remaja.
Satu perkara yang amat jelas adalah bukan senang hendak meninggalkan aset yang berharga.Harus diingat tanggungjawab ibubapa terhadap anak adalah wajib ditanggung di dunia dan akan dipersoalkan di akhirat kelak.
Duhai ibubapa....

Ingatlah bahawa nakal bagaimanapun anak kita,merekalah sandaran kita di akhirat kelak.Untuk menyediakan anak yang sentiasa ingat dan mendoakan kita apabila kita telah meninggal dunia pastinya melalui proses pendidikan yang panjang dan berterusan.
Inilah pelaburan besar yang tidak boleh kita sia-siakan!
 Sabda Rasulullah saw:
'Apabila mati seorang manusia,putuslah amalnya,kecuali 3 macam; sedekah jariah,ilmu yang dimanfaatkan dan anak yang soleh yang mendoakan baginya.'


Pendidikan yang menjurus kepada pembentukan peribadi muslim hendaklah menjadi agenda utama dan jangan dipandang remeh.Ini amat penting bagi menjamin mereka memahami tanggungjawab mereka dan membina jatidiri yang tidak goyah oleh cabaran luar.Adalah tidak wajar jika kita beranggapan bahawa sudah mencukupi jika kita memberi makanan,pakaian,perlindungan dan pendidikan semata-mata.

Jika kita tertinggal anak di supermarket,mungkin kita boleh patah balik dan ambil semula.TETAPI jika anak-anak TERCICIR DARI TARBIAH ISLAM,ketika kita telah berada dipuncak,meraih pangkat dan memanjat tangga kerjaya,adakah mungkin ada jalan pulang?Bila tersedar,anak-anak telah jauh ketinggalan.
Justeru itu duhai ibubapa....
Walaupun kita berkerjaya,jangan lupa kepada pengorbanan anak-anak selama ini.Berapa banyak masa kita luangkan untuk mereka.....Walau sesibuk mana kita dengan urusan kehidupan,jangan jadikan anak-anak korban keadaan.Kita telah hidup sehingga hari ini,berilah peluang untuk anak-anak pula mengecapi kebahagiaan dunia dan akhirat.
Imam Ghazali mengumpamakan mendidik anak seperti seorang petani yang tekun mencabut duri dan membuang musuh tanaman dari menganggu tumbesaran tumbuhan yang ditanamnya.

Imam Ghazali selanjutnya menyatakan  anak adalah amanah Allah bagi orangtuanya.Hati anak kecil dilahirkan suci,bersih dan telus(lutsinar) serta kosong dari segala ukiran dan gambaran.Anak akan selalu menerima segala apa yang diukir pada hatinya, dan akan cenderung terhadap apa yang mempengaruhinya.Jika dibiasakan dengan kebaikan,nescaya akan seperti itulah anak terbentuk.


Namun,jika anak dibiasakan untuk melakukan kejahatan dan dibiarkan bagaikan binatang liar,maka sengsara dan celakalah dia.Dosanya akan ditanggung langsung oleh kedua orangtuanya sebagai penanggungjawab atas amanah Allah.

Dimana-manapun kini,samaada di bandar atau di luar bandar,fenomena ibu keluar bekerja nampak jelas.Kalau di kampung,seawal pukul 4 pagi,akan kedengaran deruman bas yang mengambil para ibu untuk bekerja di kilang-kilang.Hakikatnya,siapa yang mengawasi anak mereka selepas waktu persekolahan?Apatah lagi anak-anak yang meningkat remaja.......banyak aktiviti yang ingin mereka redahi.
Kita mengharapkan anak-anak tidak terumbang-ambing masa depannya tanpa arah tujuan yang betul.
Sampai bila-bila pun tuntutan tanggungjawab ini terus berjalan,hatta setelah anak tidak lagi berada di bawah tanggungan ibubapa.Dalam tradisi para nabi,rasa tanggungjawab terhadap anak-anak telah mendorong mereka untuk terus ambil tahu kehidupan anak yang sudah berumahtangga.
Contohnya,Ketika Siti Fatimah telah berkahwin,Rasulullah saw masih mendekati anaknya dan mendengar luahan hatinya.Apabila Siti Fatimah mengadu kepayahan mengurus rumahtangga,baginda memberikan kata-kata perangsang dan mengajarkan zikir yang boleh meringankan jiwa.


Anugerah yang datang dari Allah akan kembali kepada Allah.Setelah amanah yang diberi diurus dan diselenggara,
diharapkan kita tidak akan dipersoalkan di akhirat kelak di atas kecuaian kita.
Semoga kaki kita tidak tersangkut di mana-mana!

3 comments:

  1. salam

    Moga ibubapa melakarkan lukisan yang cantik dunia akhirat untuk anak-anak..

    ReplyDelete
  2. Salam...

    Ibu bapa sebagai penentu sahsiah anak-anak

    Sabda Rasulullah SAW, " Anak-anak itu dilahirkan dalam keadaan suci bersih. Ibubapalah yang mencorakkannya menjadi Yahudi, Nasrani dan Majusi. "

    ReplyDelete
  3. salam

    anak kecil itu ibarat kain putih maka peranan kitalah mencorakkannya...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails