Followers

Thursday, December 17, 2009

Salam Hijrah



Kita kini berada di ambang tahun baru 1431H.Penghijrahan Nabi Muhammad saw bersama para sahabat diambil sebagai tarikh permulaan kalender Islam dan telah diperkenalkan pada zaman pemerintahan Umar Al-Khattab r.a.
Keadaan kita masa kini tidak menuntut kita untuk berhijrah seperti Nabi saw dan baginda berhijrah bukan untuk melarikan diri...TETAPI semata-mata untuk menegakkan agama Islam.Apa yang perlu kita lakukan ialah penghijrahan dari segi peningkatan diri di sisi Allah swt.
Sabda Rasulullah saw:
'Orang yang berhijrah itu ialah orang yang meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah ke atasnya.'

Segala peristiwa pahit manis yang tersimpan sepanjang tahun 1430H tidak berakhir begitu saja.Segala amalan kita samada baik atau buruk akan tersimpan dalam buku catatan amal dan akan dibuka semula suatu masa nanti. 
Justeru itu...seharusnya kita muhasabah diriterhadap apa yang telah kita lakukan sepanjang tahun ini.
Apapun azam anda,sepatutnya perlu ada penambaikan dari tahun sebelumnya.


Takkan tudung bertambah bilangan dengan pelbagai fesyen dan warna tahun demi tahun,tapi tidak ada usaha bersungguh untuk menutup aurat kita di hadapan bukan muhrim!Contoh yang nyata bila adik-beradik suami datang ke rumah.Kita tak kisah pun nak bertudung,sedangkan kita dengan mereka adalah muhrim sementara yang mewajibkan kita menjaga batas aurat.

Betul-betullah bertudung mengikut syarak.Fesyen kontemporari tu boleh tapi pastikan melepasi piawai yang ditetapkan.Jangan bertudung tapi nak jambul pulak!Lagi tak boleh kalau togel tidak bertudung!
Takkan kain telekung bertambah sampai 4 pasang,sejadah sampai 10 helai kat rumah,TAPI amalan solat kita masih sama seperti mula-mula baligh dulu.Slow and steady gak.Al-Qur'an,berapa kali kita pegang,sedangkan majalah......tak terhitung oleh jari.Sampai jual lelong kerana tak ada ruang nak letak!
Masuk tahun baru ni berazamlah untuk kebaikan diri sendiri.Kalau dulu kita solat sorang-sorang,cuba bentang sejadah belakang suami dan jadikan solat berjemaah sebagai amalan.Segala sifat negatif tu usaha untuk singkirkan.Jangan buat azam terlalu banyak...nanti bila selalu tak tercapai,kita dah malas nak berazam.
Jangan jadikan Ma'al Hijrah hanya sebagai sambutan tahun baru bagi umat Islam.Ingatlah sabda Rasulullah saw:

'Rebutlah 5 kesempatan sebelum datang 5 yang lain.Masa mudamu sebelum masa tuamu,masa sihatmu sebelum sakit,masa kaya sebelum fakirmu,masa lapang sebelum datang kesempitanmu dan masa hidup sebelum datang kematianmu'
Apa yang bakal terjadi dalam kehidupan kita bukan dalam pengetahuan kita.Oleh itu bersungguhlah dalam apa jua yang dilakukan agar Allah memberi yang terbaik untuk kita.Kalau di lampu isyarat kita boleh berhenti bila lampu merah,hatta di tengah malam pun walaupun tiada kenderaan lain.Biarpun tiada polis atau kamera litar tertutup.TETAPI kenapa ramai yang melanggar perintah Tuhan?
Renung-renungkanlah.Kalaulah pahala tu seperti butiran permata ,pastinya ramai yang berebut-rebut untuknya!
Ingatlah temanku.... 

Apa yang penting ialah pengisian kehidupan dan bukan berapa panjangnya umur kita.






          SELAMAT MENYAMBUT MA'AL HIJRAH




5 comments:

  1. salam..
    moga ada hikmahnya dalam petikan yang dihasilkan..
    yang baik antara yang terbaik..

    ReplyDelete
  2. Selamat tahun baru buat Ummi Ida...

    ReplyDelete
  3. Slm Maal hijrah.Smg thn ni mmbw seribu rahmat buat kak Tirana

    ReplyDelete
  4. Salam Ummi ida,

    mudah2an tazkirah ini dijadaikan penduan untuk berubah.. insyaAllah

    ReplyDelete
  5. Salam Maal Hijrah.T,ksh,sudi singgah.InsyaAllah,manusia hanya boleh berusaha,cahaya hidayah dr Allah jua.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails