Followers

Sunday, December 20, 2009

Semarakkan kasih Sayang


Dalam kehidupan bersuami isteri,berbagai cara yang dilakukan oleh pasangan masing-masing untuk mengekalkan keharmonian mahligai yang dibina.Setiap insan yang berpasangan pastinya mempunyai pengharapan agar pelayaran dapat diteruskan bersama-sama sehingga ke akhir pelayaran.Di sini ingin saya kongsikan beberapa amalan yang boleh dilakukan untuk mewujudkan kasih sayang antara suami isteri.
pertama
Membaca surah Ali Imran ayat 31
Firman Allah swt:

'Katakanlah(wahai Muhammad),jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutlah aku,nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu.Dan ingatlah,Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.
Ayat ini juga boleh dibaca bagi guru-guru sebelum masuk ke kelas dengan tujuan anak-anak murid kita nampak kita dengan penuh kasih sayang dan memudahkan kita mengawal kelas.

kedua
Membaca surah Al-Hasyr ayat 21 atau surah asy-Syura ayat 19

Firman Allah swt:
'Sekiranya kami turunkan AlQur'an ini ke atas sebuah gunung,nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah.Dan ingatlah misal-misal perbandingan ini.Kami kemukakan kepada umat manusia supaya mereka memikirkannya.'
Ayat ini juga boleh dibaca untuk melembutkan hati anak dan suami.

ketiga
mengamalkan surah Yusuf ayat 4
Firman Allah swt:

'Ingatlah peristiwa tatkala tatkala Nabi Yusuf berkata kepada bapanya:'Wahai ayahku!Sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan;aku melihat mereka memberi hormat kepadaku.'
Ayat ini juga boleh dibaca sebelum menghadapi orang yang digeruni seperti menghadiri temuduga.

keempat
Mengamalkan membaca surah Thoha ayat 1 - 5

Baca dan tiupkan di ubun-ubun anak dan suami/isteri ketika mereka tidur.Bagi ibubapa yang mati akal dan tidak tahu bagaimana mengawal anak yang degil dan tidak menurut kata,cubalah amalkan,
insyaAllah,dengan izin Allah,Bagi kaum wanita,elok dibacakan pada AIR MINUMAN dan ketika MEMBASUH BERAS.
Surah ini bukan sekadar dapat melembutkan hati,tetapi boleh memberi kesan kepada hal lain.Misalnya ketika berhadapan dengan orang yang berdolak-dalih untuk membayar hutang.
Ingatlah duhai isteri....

Cinta ibarat pohon yang perlu dibaja dan disiram agar merimbun dengan subur.Jangan biarkan cinta mati baru anda terfikir untuk melakukan sesuatu.Apa yang paling nyata,cinta boleh mati jika jiwa telah mati!Itulah salah satu sebab kenapa kadangkala isteri nampak baik dan cantik tetapi suami tetap cari lain juga!Harus diingat,ikatan jiwa lebih penting dari segalanya.Ikatlah hati suami anda dari awal perkahwinan lagi.
Apa yang disarankan di atas adalah sebagai usaha untuk menyemarakkan cinta terhadap pasangan dan anak-anak.Rahsia ilmu Allah ke atas diri makhluknya tidak pernah tersingkap.Allah jua yang Maha Mengetahui.
Firman Allah swt:

'Dan pada sisi Allahlah kunci-kunci semua yang ghaib,tidak ada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri,dan Dia Mengetahui apa yang di daratan dan di lautan,dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia Mengetahuinya,dan tidak jatuh sebutir biji pun dalam kegelapan bumi,dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering melainkan tertulis dalam kitab yang nyata(Loh Mahfudz)
(surah Al-An'am:59)

3 comments:

  1. Salam..saya nak tulis kat shout box, tapi tak jumpa.. terima kasih atas kunjungan ke blog saya dan jd follower skali... dan link kannya ke blog cikgu (agak lah sebab nampak ada foto budak sekolah)...
    Dengan bngganya sy jadi follower yg ke-100... hehe... kena bagi hadiah nih...

    ReplyDelete
  2. salam...umi,

    terima kasih atas ulasan umi yg sangat terkesan di hati saya..

    moga Allah swt memberi rahmat pada umi sekeluarga..amin

    ReplyDelete
  3. salam,

    info yang menarik. InsyaAllah akan memberi manfaat buat semua.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails