Followers

Saturday, December 19, 2009

Izinkan DIRI berbicara



Hampir 2 bulan diri ini  berada dalam dunia blog.Terasa kepuasan yang tidak terucap oleh kata-kata.Terima kasih atas sokongan teman-teman seperjuangan yang memberi sokongan.
Izinkan diri ini berbicara seperti kalian dan terjemahkanlah segala kekurangan dan kesilapan yang diri ini lakukan.

Buat pengunjung yang sudi singgah di blog ini,terima kasih kerana memberi kesempatan untuk diri ini meluahkan apa yang terpendam dan berkongsi ilmu.Diri ini tidak bertujuan untuk mengajar,kerana diri ini jua insan yang serba kekurangan....tetapi sekadar ingin berkongsi ilmu.Siapalah diri ini dibandingkan dengan insan lain!


Banyak perkara yang kita lihat berlaku di sekeliling kita...
namun diri ini tiada kuasa dan kekuatan untuk membetulkan keadaan.Justeru mungkin dengan cara menulis,diri ini dapat menyumbangkan sesuatu kepada agama.Harapan dan doa diri ini agar ada yang tersentuh hati...walau pun sedikit.Diri ini amat memahami bahawa cahaya hidayah datangnya dari Allah.Tetapi sama-samalah kita menanti cahaya itu.Tiada yang mustahil dalam hidup ini.
 Diri ini tidak pernah menghakimi insan lain melalui luaran,
kerana tiada siapa yang tahu akan kesudahan seseorang itu.

Ingin diri ini berkongsi satu kisah yang mungkin boleh membawa pengajaran untuk semua.
Pelajar ini sering ponteng sekolah serta melakukan berbagai gejala sosial.Titik perubahan berlaku apabila diri ini mengambil inisiatif untuk menziarahinya di rumah dengan tujuan mengenal latarbelakang keluarganya.
Rupanya perhatian yang diberi menyebabkan dia tersentak hati.Begitu jua di sekolah,berbagai cara diri ini lakukan agar dia mengerti bahawa ada insan lain yang masih menyayanginya.Kini,dia telah berjaya dalam peperiksaan SPM dan berada di Tingkatan 6.
Ini hanya satu kisah terpencil yang berlaku dalam masyarakat.Kalau guru-guru lain memang sudah berputus-asa dengan sikapnya,rupanya dia boleh berubah jika Tuhan mengkehendakinya.Beberapa kes lain seperti pelajar yang pernah menghadapi tuduhan cobaan membunuh ibu kandungnya sendiri jua boleh berubah,siapa kita sebagai manusia biasa untuk melabelkan insan lain dengan itu dan ini?
Duhai temanku....

Kisah di atas jadikanlah pengajaran bahawa tidak mustahil seseorang itu berubah.Justeru itu....dalam apa keadaan jua,jangan lupa berdoa agar Allah memberi petunjuk kepada hati kita.Semoga hari-hari yang dilalui memberi erti dan makna yang bakal menyuluh kegelapan jiwa! 

3 comments:

  1. salam...ukhwah,

    moga penulis blog ini dirahmati Allah swt selalu.

    amin...ada masa jemputlah ke blog saya..dan tq kerana sudi link kan ngn blog saya..

    ReplyDelete
  2. Salam ukhuwah..trma ksh ats sokongan teman2

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails